Együttműködünk

MVK: a politikán túl, szakmai alapon

fotó: Mocsári László

A miskolci tömegközlekedés egy közszolgáltatás, amire a városi önkormányzat „előfizet”, a miskolciak kiszolgálása érdekében. Az MVK Zrt. működését, azaz a villamosok és buszok közlekedtetését részben ez, az éves önkormányzati támogatás biztosítja, részben pedig a cég saját bevétele a jegy- és bérleteladásokból. (Az állam egy ideje teljesen kivonja magát a finanszírozásból.) Ha csak az utasok által (a jegypénztárnál) befizetett pénzen múlva, már rég nem is létezne tömegközlekedés a városban: a mai jegyárak mellett képtelenség volna fenntartani. A fennmaradása tehát az önkormányzati támogatáson múlik.

A városi önkormányzat szeretné, ha a lakosok kényelmesen és biztonságosan eljutnának munkahelyükre, iskolába, otthonukba (és ezt ne csak autóval vagy gyalog, kerékpárral tehessék meg). A villamos- és buszhálózat fenntartásáért tehát Miskolc minden esztendőben több milliárd forintnyi közpénzt fizet ki. Pontosabban: ezt a 2020 előtti években elmulasztotta az akkori városházi vezetés. Az MVK csődbe ment volna, a járatok leálltak volna – hogy ezt elkerüljék, újabb és újabb hitelre volt szükség, ami milliárdos eladósodáshoz vezetett. Az MVK Zrt. egyébként az önkormányzat tulajdona – tehát Miskolc adósodott el. Ezt a legutóbb hivatalba lépett városvezetés nem hagyhatta így, nem is teheti, az adósságspirálból ki kell mászni, a céges gazdálkodást, a szolgáltatást gazdaságossá kell tenni. A járványhelyzet és a kapcsolódó gazdasági hatások, beleértve a hatalmas kormányzati elvonásokat, csak ráerősítettek a válságra: nincs már miből évről évre újabb forintmilliárdokat kifizetni a városi büdzséből.

Több száz millió forint a különbség a között, amibe az MVK-nak az eddigi menetrend további működtetése kerülne 2021 során, és a között, amennyit a miskolci önkormányzat támogatásával finanszírozni tud. A jegyárakat természetesen nem lehet a többszörösére emelni. A szolgáltatást sem lehet „bezárni”, mondván, veszteséges. A miskolciak megszokták és igénylik. Büszkék is rá, hogy évtizedek óta „az ország legjobb tömegközlekedése” a miénk.

Az elmúlt 10 hónap során az utasforgalom jelentősen visszaesett: a Covid-karantén miatt zárva az iskolák jórésze, gyakori a home office, sokan – az ingyenes parkolás miatt – autóval közlekednek, estére pedig különösképp lecsökken a buszok-villamosok kihasználtsága a kijárási tilalom következtében. A szerelvények zömén harmadannyi utas sincs, mint a Covid előtt. De 20-21 óra tájban egyes miskolci buszok úgy mennek megállóról megállóra, hogy senki sem ül rajtuk. Drasztikusan lecsökkent tehát az igény, és lecsökkent a jegybevétel. A miskolci önkormányzatnak egymilliárd forinttal többet kellene kifizetnie az MVK felé 2021-re, mint amennyi jut erre a célra a város pénzéből.

Mint ismeretes, egy munkacsoport dolgozott az elmúlt hetekben-hónapokban azon, hogy a menetrendet olymódon átalakítsa, ami képes kiszolgálni a következő esztendőben várható valódi utazási igényeket, és amire lesz is fedezet. Végül, amit instrukcióik nyomán az MVK bevezetett, az a menetrend indult el február 1-től. Nagyjából ugyanaz, mint a szokásos nyári „tanszüneti” menetrend, ahhoz képest bővebb és rugalmasabb. Tartalmazza azt a többlet-teljesítményt, amit a kormány írt elő tavaly őszi rendelkezésével a járványügyi szempontból káros zsúfoltság elkerülése érdekében.

Az új menetrendet a kormány illetékes szervének, a Megyei Kormányhivatalnak kell engedélyeznie, de elsőre megtagadta. Az MVK Zrt. vezetői most azon dolgoznak, hogy személyes egyeztetés keretében győzzék meg a kormányhivatali szakembereket: az aktuális miskolci menetrend megfelel az előírásoknak és a kívánalmaknak. Szóba került az említett munkabizottság tegnapi ülésén, hogy a Kormányhivatal vétója netán „politikai játszma” eszköze volna, és hogy a kormányzati szervnél tudatában vannak-e, hogy ha gáncsolják a racionalizálásra, a felelős gazdálkodásra törekvést, „azzal nem a miskolci önkormányzat vezetésének ártanak, hanem a miskolciaknak...”

A Veres Pál által életre hívott munkacsoportnál, illetve az MVK-nál abban bíznak: ha érvényesülhetnek a február 1-től élő menetrend adta előnyök, az ésszerűsítés és takarékoskodás hatására olymértékben javulhatnak a cég gazdasági eredményei, hogy szeptembertől – az új, feltehetően már hagyományos módon beinduló iskolai tanév kezdetétől – egy második, kedvezően megerősödő utazási igényekhez mért menetrendet lehet majd bevezetni. Mindez természetesen nagyban függ a járványhelyzet alakulásától is: mikor oldják fel a karanténhelyzetet, az online oktatást, a kijárási tilalmat. Ezeknek a tényezőknek az alakulása a jelenlegi önkormányzati terveket akár alapjaiban is befolyásolhatja. Az MVK működésének rendbetétele azonban mindenképp elodázhatatlan, évek óta sajnálatosan halogatott feladat. Ezt a változások körül keltett politikai cirkusz sem szabad, hogy megakadályozza – fogalmazódott meg a munkabizottság ülésén.

Forrás: minap.hu